Educational Risks of Humanitarian Security: Practical Recommendations for their Prevention in the Sphere of Education

Main Article Content

Larisa Titarenko

Abstract

The article defines the features of studentsʼ perception of innovative processes of social development, identifies the associated risks of humanitarian security, provides a typology of students according to the criteri-on of their attitude to these risks and digital innovations, and reveals the factors that led to studentsʼ absolutiza-tion of digital learning tools and underestimation of social and humanitarian values. Particular attention is paid to recommendations addressed to higher education institutions aimed at minimizing the above risks and improv-ing the entire educational process in the context of digitalization.

Article Details

How to Cite
[1]
Titarenko, L. 2025. Educational Risks of Humanitarian Security: Practical Recommendations for their Prevention in the Sphere of Education. Vesnik of Brest University. Series 1. Philosophy. Politology. Sociology. 1 (Jul. 2025), 94–100. DOI:https://doi.org/10.63874/2218-0273-2025-1-94-100.
Section
Sociology

References

1. О приоритетных направлениях научной, научно-технической и инновационной деятельности на 2026–2030 годы / Указ Президента Респ. Беларусь от 1 апр. 2025 г. № 135. – URL: https://president.gov.by/ru/documents/ukaz-no-135-ot-1-aprela-2025-g (дата обращения: 01.04.2025).

2. Matthews, D. How will technology reshape the university by 2030? – URL: https://www.timeshighereducation.com/features/how-will-technology-reshape-university-2030 (date of access: 16.11.2023).

3. Toffler, A. The Third Wave / A. Toffler. – New York : Bantam Books, 1980. – 517 p.

4. Masuda, I. Information Society as Post-industrial society / I. Masuda. – Tokio : Bethesda World Future Society, 1980. – 171 p.

5. Bell, D. The Coming of Postindustrial Society / D. Bell. – New York : Basic Books, 1973. – 507 p.

6. Castells, M. The internet galaxy: Reflections on the internet, business and society / M. Castells. – Oxford : Oxford University Press, 2001. – 292 p.

7. Зубок, Ю. А. Феномен риска в социологии. Опыт исследования молодежи / Ю. А. Зубок. – М. : Мысль, 2007. – 285 с.

8. Титаренко, Л. Г. Цифровизация обучения в условиях пандемии: отношение белорусских и иностранных студентов / Л. Г. Титаренко // Социологический альманах. – 2022. – Вып. 13. – С. 269–277.

9. Титаренко, Л. Г. Восприятие студентами цифровых рисков гуманитарной безопасности Беларуси / Л. Г Титаренко // Социологический альманах. – 2023. – Вып. 14. – С. 330–340.

10. Фролова, М. Влияние соцсетей: проблемы с психическим здоровьем достигли масштабов пандемии /М. Фролова. – URL: https://iz.ru/1815125/maria-frolova/vlianie-socsetei-problemy-s-psihiceskim-zdorovem-dostigli-masstabov-pandemii (дата обращения: 08.01.2025).

11. Елькина, Е. Е. Цифровая культура как область междисциплинарных исследований: методологические подходы и тенденции развития / Е. Е. Елькина // International Journal of Open Information Technologies. – 2018. – № 6 (12). – С. 67–78.

12. Йоас, Х. Креативность действия / Х. Йоас. – СПб. : Алетейя, 2005. – 319 с.

13. Титаренко, Л. Г. Инновационные возможности и гуманитарные риски цифровых технологий / Л. Г. Титаренко // Веснік Брэсцкага ўніверсітэта. Серыя 1, Філасофія. Паліталогія. Сацыялогія. – 2024. – № 1. – С. 75–81.

14. Мангейм, К. Проблема поколений / К. Мангейм // Очерки социологии знания. Проблема поколений. Состязательность. Экономические амбиции. – М. : ИНИОН РАН, 2000. – С. 8–63.

15. Шупенько, Т. И. Анализ особенностей социального развития молодежи в Республике Беларусь / Т. И. Шупенько // Социологический альманах. – 2023. – Вып. 14. – С. 262–271.

16. Кузьменкова, Т. Н. Отдельные теоретико-правовые аспекты кибербезопасности личности / Т. Н. Кузьменкова // Веснік Магілёўскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя А. А. Куляшова. Серыя D, Эканоміка, сацыялогія, права. – 2024. – № 1 (63). – С. 77.