THE SPECIFICS OF PROCRASTINATION IN STUDENTS WITH DIFFERENT ACADEMIC PERFORMANCE LEVELS
Main Article Content
Abstract
The article explores the concept, types, and signs of procrastination. It presents the results of a study on procrastination among students from three different academic years using the «Student Procrastination Scale» (by K. Lay) and the «Personal Time Disorganizers Method» (by O. V. Kuzmina). The study identifies differences in the manifestation of procrastination and academic performance among students, as well as differences in the expression of time disorganizers depending on the year of study.
Article Details
References
1. Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2003. – 632 с.
2. Зарипова, Т. В. Взаимосвязь академической прокрастинации и учебной мотивации студента / Т. В. Зарипова, М. В. Данилова // Омский научный вестник. – 2018. – № 34 (141). – С. 122–126.
3. Киселева, М. А. Теоретический анализ позитивных и негативных аспектов прокрастинации личности / М. А. Киселева // Гуманизация образования. – 2014. – № 6. – С. 68–73.
4. Карловская, Н. Н. Взаимосвязь общей и академической прокрастинации и тревожности у студентов с разной академической успеваемостью / Н. Н. Карловская // Психология в вузе. – 2008. – № 3. – С. 38–49.
5. Киселева, М. А. Теоретический анализ позитивных и негативных аспектов прокрастинации личности / М. А. Киселева // Гуманизация образования. – 2014. – № 6. – С. 68–73.
6. Коробейникова, А. О. Взаимосвязь академической прокрастинации и самооценки у студентов / А. О. Коробейникова, Е. П. Ивутина // Концепт. – 2016. – Т. 32. – С. 80–86.
7. Солынин, Н. Э. Индивидуально-психологические особенности студентов педагогического вуза с разным уровнем прокрастинации / Н. Э. Солынин, А. В. Лингураль // Вестник Донецкого педагогического института. – 2018. – № 3. – С. 161–166.
8. Енькова, Л. П. Временная компетентность у студентов педагогических специальностей: проблема ее диагностики / Л. П. Енькова // Вектор науки Тольятинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. – 2011. – № 3. – С. 123–126.
9. Milgram, N. A. Correlates of academic procrastination / N. А. Milgram, G. Batori, D. Mowrer // Journal of School Psychology. – 1993. – Vol. 31, nr 4. – P. 487–500.
10. Кузьмина, О. В. Дезорганизаторы времени и мотивационная направленность у сотрудников правоохранительных органов / О. В. Кузьмина // Современные исследования социальных проблем. – 2017. – Т. 8, № 8–1. – С. 125–137.