METHOD OF FORMING CROSS-PROFESSIONAL COMPETENCES BY COLLEGE STUDENTS WHEN STUDYING GENERAL EDUCATION DISCIPLINES
Main Article Content
Abstract
The article reveals the essence of trans-professional competencies, provides a component composition. A theoretical justification for the methodology for developing supraprofessional competencies in college students is proposed, including motivational-target, content, procedural and evaluative-result components. Particular attention is paid to the supraprofessional competencies integration into the natural sciences and mathematics cycle subjects through the educational material adaptation, the active teaching methods use and the educational process individualization. Educational topics modification examples for the subject-personal, social-communicative, information-communication and innovative-research competencies formation, as well as methods assessing their development are given. The results of the study can be used in the system of secondary specialized education to improve professional mobility and competitiveness of graduates.
Article Details
References
1. Камалеева, А. Р. Системный подход в педагогике / А. Р. Камалеева // Научно-педагогическое обозрение (Pedagogical Review). – 2015. – Вып. 3 (9). – С. 13–23.
2. Хуторской, А. В. Компетентностный подход в обучении : науч.-метод. пособие / А. В. Хуторской. – М. : Эйдос ; Изд-во Ин-та образования человека, 2013. – 73 с.
3. Якиманская, И. С. Основы личностно ориентированного образования : монография / И. С. Якиманская. – М. : Лаборатория знаний, 2011. – 220 с.
4. Селевко, Г. К. Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. / Г. К. Селевко. – М. : Нар. образование. – 2005. – T. 1. – 556 с.
5. Распопова, Н. И. Культурно-исторический и деятельностный подход в психологии и образовании : учеб. пособие / Н. И. Распопова. – М. : Русайнс, 2023. – 265 с.
6. Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 512 с.
7. Эффективные механизмы управления : монография / под общ. ред. Г. Ю. Гуляева. – Пенза : МЦНС «Наука и Просвещение», 2017. – 244 с.
8. Сериков, В. В. Дидактика Лернера: идеи и их развитие / В. В. Сериков // Отечественная и зарубежная педагогика. – 2017. – Т. 1, № 3 (39). – С. 19–30.
9. Дьяченко, В. К. Коллективный способ обучения становится массовой практикой / В. К. Дьяченко // Народное образование. – 2008. – № 1 (1374). – С. 191–197.
10. Мкртчян, М. А. Становление коллективного способа обучения / М. А. Мкртчян. – Красноярск : ККИПКИППРО, 2010. – 227 с.
11. Сотова, И. А. Дифференциация как способ реализации личностно ориентированного обучения в современной школе / И. А. Сотова, Е. Л. Парфенова // Вестник Оренбургского госу-дарственного педагогического университета. – 2013. – № 3 (7). – С. 155–160. – URL: http://vestospu.ru/archive/2013/articles/Sotova_Parfenova3_7.html (дата обращения: 20.06.2025).
12. Лескова, И. А. Проблема индивидуализации обучения в контексте смены парадигмальных оснований / И. А. Лескова // Вестник Мининского университета. – 2023. – Т. 11, № 2. – URL: https://www.minin-vestnik.ru/jour/article/view/ 1407 (дата обращения: 14.05.2025).
13. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студентов высш. учебных заведений / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров ; под ред. Е. С. Полат. – 3-е изд., испр. и доп. – М. : Академия, 2008. – 272 с.