
ПАЛІТАЛОГІЯ 

 

112 

УДК 316.77;070 
 

С.В. Венідзіктаў 
канд. філал. навук, дац., нач. каф. сацыяльна-гуманітарных дысцыплін 

Магілѐўскага інстытута Міністэрства ўнутраных спраў Рэспублікі Беларусь 
e-mail: tv.lab.mogilev@gmail.com 

 

ІНТЭГРАЦЫЙНЫ РЭСУРС АРАБСКАГА ТЭЛЕБАЧАННЯ 
ЯК СУБ’ЕКТА ПАЛІТЫЧНАЙ КАМУНІКАЦЫІ 

 
Даследуецца дзейнасць арабскіх тэлевізійных кампаній з пункту гледжання іх уплыву на сацы-

яльна-палітычныя працэсы і ролі ў сусветнай камунікацыйнай прасторы. Аналізуюцца прычыны ўзнік-
нення «феномену Al Jazeera», дзейнасць кампаній Al Manar, Al Resalah, Abu Dhabi Media, Al Alam News 
Network. Асэнсоўваецца ўплыў на функцыянаванне інфармацыйнага поля заходніх медыя: ВВС Arabic 
television, Arab News Network, Sky News Arabia, France 24, RT Arabic, Al Hurra. Сцвярджаецца, што дзей-
насць гэтых медыяструктур прыводзіць да неадназначных наступстваў: з аднаго боку, адбываецца 
згуртаванне аўдыторыі, у медыясферы ствараецца вобраз мусульманскай цывілізацыі, які выходзіць 
за межы яго нацыянальных складнікаў; з іншага боку, асобныя медыя арыентуюцца на абвастрэнне 
міжнацыянальных супярэчнасцей, правакуюць рост канфліктнасці, што спрыяе актывізацыі дэзінтэ-
грацыйных працэсаў. 

 
Уводзіны 
Тэндэнцыі медыйнага развіцця арабскіх дзяржаў дазваляюць перагледзець ар-

гументы ў дыскусіі аб усталяванні новага сусветнага інфармацыйна-камунікацыйнага 
парадку, дзе дамінуюць заходнееўрапейскія і амерыканскія кампаніі. Ранейшы падзел 
сфер інфармацыйнага ўплыву па напрамках «Поўнач – Поўдзень» і «Захад – Усход» 
з відавочным адставаннем азіяцкага вектару больш не выглядае безапеляцыйным. З пе-
ранясеннем сусветнага эканамічнага цэнтру ў бок Азіі пачаўся і працэс глабальнага пе-
раразмеркавання інфармацыйных плыняў. Напрыклад, у пачатку XXI ст. узрасло зна-
чэнне ў сусветнай камунікацыйнай прасторы кампаніі Al Jazeera, якая ператварылася 
ў эксклюзіўнага пастаўшчыка навін для ўплывовых медыяструктур глабальнага фарма-
ту. Гэта дапамагло ўключыць у сусветны парадак дня пытанні і праблемы рэгіѐну, якія 
раней неадэкватна адлюстроўваліся ў медыяпрасторы. А працэсы эканамічнай інтэгра-
цыі арабскіх дзяржаў заканамерна запатрабавалі адэкватнага медыйнага суправаджэн-
ня, стварэння камунікацыйнай асновы для супрацоўніцтва. «Лічбавы раскол» паміж За-
хадам і астатнім светам, пра які загаварылі на мяжы ХХ–ХХІ стагоддзяў, зараз у знач-
най ступені пераадолены. Вырашэнне праблемы тэхналагічнага і камунікацыйнага ад-
ставання дазволіла звярнуцца да пытанняў пабудовы новай інфраструктуры камуніка-
тыўнага ўзаемадзеяння ў макрарэгіѐне. 

Інстытут СМІ ў перыяд сацыяльна-палітычнай трансфармацыі арабскіх дзяржаў 
і інтэграцыі іх інфармацыйных сістэм замяняе цэнтралізаваную сістэму палітычнай ка-
мунікацыі, спрыяючы фарміраванню палітычнай культуры аўдыторыі: «Адбываецца 
поўнае перапляценне сферы палітычнага і СМІ, што дазваляе казаць аб медыятызацыі 
палітыкі і фарміраванні медыяпалітычнай сістэмы» [1, с. 87] (тут і далей пераклад 
наш. – С. В.). СМІ ў палітычным працэсе ператварыліся ў «актыўна зацікаўлены фак-
тар» [2], у сувязі з чым наяўнасць пастаяннага палітычнага фону ў камунікатыўным 
працэсе мы лічым адным з вырашальных фактараў палітычнай інтэграцыі. «Арабская 
вясна» і выкліканыя ѐй сацыяльна-палітычныя працэсы паказалі, наколькі вялікі патэн-
цыял інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій у дэманстрацыі, арганізацыі, кіраванні 
і стымуляванні розных форм грамадзянскай актыўнасці. У гэтым рэгіѐне інфармацый-
ны канал сацыяльна-палітычнай інтэграцыі паказаў сваю эфектыўнасць, а насельніцтва 
прадэманстравала гатоўнасць у рэальных практыках рэагаваць на медыйныя паведам-
ленні. У камунікатыўнай прасторы арабскага свету ўзрос ўплыў сродкаў масавай ін-
фармацыі традыцыйнага фармату, у першую чаргу тэлевізійнага вяшчання. У фокусе 



Веснік Брэсцкага ўніверсітэта. Серыя 1. Філасофія. Паліталогія. Сацыялогія      № 1 / 2019 113 

сучасных даследаванняў найчасцей аказваецца тэлекампанія Al Jazeera, аднак аналіз 
толькі яе дзейнасці не дазваляе ацаніць рэсурс арабскага тэлебачання як суб’екта палі-
тычнай камунікацыі, што выклікае неабходнасць паглыбленага аналізу працэсаў у ме-
дыясферы рэгіѐну. 

 
Медыйнае ўзаемадзеянне ў працэсе сацыяльна-палітычнай інтэграцыі 

арабскіх дзяржаў 
У арабскім рэгіѐне тэлевяшчанне стваралася ва ўмовах паскоранага развіцця. 

Толькі ў 1950-х гг. з’явіліся першыя тэлестудыі ў Саудаўскай Аравіі, Іраку і Ліване. На-
прыклад, масавыя тэлетрансляцыі на арабскай і англійскай мовах у Саудаўскай Аравіі 
пачаліся ў 1965 г., да гэтага вяшчанне было абмежавана тэрыторыяй нафтавых промы-
слаў, дзе працавалі амерыканскія спецыялісты. Першапачаткова тэлекампаніі ў рэгіѐне 
былі выключна дзяржаўнай формы ўласнасці – толькі ў Ліване развіваўся прыватны 
сектар, што адлюстроўвала імкненне кіраўніцтва краіны да развіцця канкурэнцыі і па-
вышэння канкурэнтаздольнасці нацыянальных СМІ на міжнародным узроўні. 

Перыяд аўтаномнага развіцця медыйных сістэм арабскіх дзяржаў завяршыўся 
ў 1969 г., калі быў заснаваны Вяшчальны саюз арабскіх дзяржаў (ASBU). ASBU аказвае 
тэхнічную падтрымку, удзельнічае ў абмене навінамі, праграмаванні, арганізуе адука-
цыйныя праекты, садзейнічае выгаднаму набыццю вяшчальных правоў арганізацыямі-
ўдзельнікамі. ASBU з’яўляецца актыўным членам Сусветнага саюза вяшчальнікаў 
(WBU), арыентуючыся на «ўмацаванне сувязей і садзейнічанне супрацоўніцтву паміж 
вяшчальнікамі ў арабскіх дзяржавах для паляпшэння якасці медыяпрадукцыі» [3]. 

У 2009 г. ASBU афіцыйна запусціў Мультымедыйную спадарожнікавую сетку 
абмену (MENOS), якая дазволіла аптымізаваць сістэму функцыянавання інфармацый-
ных рэсурсаў. У 1976 г. па рашэнні Лігі арабскіх дзяржаў была створана Арабская ар-
ганізацыя спадарожнікавай сувязі (Arabsat). Нягледзячы на шэраг палітычных супярэч-
насцей паміж арабскімі дзяржавамі, якія адбіваюцца на фінансаванні і арганізацыйным 
узаемадзеянні, Arabsat і цяпер застаецца найбольш уплывовай структурай, аб’ядноўва-
ючы больш за 20 дзяржаў. А сам вопыт міждзяржаўнага тэхналагічнага ўзаемадзеяння 
ў медыясферы з’яўляецца надзвычай карысным з пункту гледжання інфармацыйнай ін-
тэграцыі арабскага свету. 

Менавіта з’яўленне спадарожнікавага тэлебачання, на наш погляд, стала ключа-
вым фактарам развіцця ў рэгіѐне сучаснай журналістыкі. Плюралізм і патрэба ў канку-
рэнцыі (як унутры рэгіѐну, так і ў міжнароднай прасторы) прымусілі СМІ адмовіцца 
ад архаічнага фармату пратакольнай фіксацыі навін з дзяржаўных структур, непазбеж-
ным стаў рост прафесіяналізму медыя. Колькасць спадарожнікавых каналаў, якія вяш-
чаюць на арабскай мове, імкліва расце і складае ўжо каля 400, што з’яўляецца важным 
кампанентам камунікатыўнай інтэграцыі. Большая частка медыя прадстаўлена дзяр-
жаўнымі структурамі: нацыянальныя ўрады выкарыстоўваюць СМІ як інструменты па-
літычнага ўплыву. 

Катарскі кампанія Al Jazeera са штаб-кватэрай у Досе, вяшчае з 1996 г. Пасля та-
го, як у 1997 г. кампанія атрымала доступ да рэсурсаў спадарожніка Arabsat, яе прагра-
мы сталі даступнымі ў 22 краінах рэгіѐну [4]. Канал быў першым сярод буйных СМІ, 
якія рызыкнулі адкрыць прадстаўніцтва ў Кабуле (1999 г.). Сусветнае значэнне тэлека-
нал набыў з пачаткам антытэрарыстычнай аперацыі ЗША ў Афганістане 2001 г.: 
Al Jazeera стаў для сусветнай грамадскасці эксклюзіўным пастаўшчыком медыяпрадук-
ту з тэрыторыі, якую кантралявалі талібы, наладзіў кантакт з «тэрарыстам нумар адзін» 
бен Ладэнам. У кастрычніку 2001 г. Al Jazeera адзіным сярод сусветных СМІ транслі-
раваў у прамым эфіры авіяатаку на Кабул. Не абмінуў увагай канал і палестына-ізра-
ільскі канфлікт: «[Al Jazeera] падрабязна адлюстроўваў арабскую інтыфаду на акупіра-
ваных палестынскіх тэрыторыях Заходняга берагу ракі Іардан і ў сектары Газа, але пры 
гэтым надаваў увагу ходу ізраільскай перадвыбарчай кампаніі» [5, с. 203]. 



ПАЛІТАЛОГІЯ 

 

114 

У сусветнай інфармацыйнай прасторы канал хутка набыў рэпутацыю прафесій-
нага і надзейнага медыя, з меркаваннем якога лічацца палітыкі і СМІ ўзроўню ВВС 
і CNN. Аўдыторыя Арабскага Усходу са з’яўленнем Al Jazeera атрымала магчымасць 
усвядоміць уласную суб’ектнасць у інфармацыйнай прасторы, голас краін «трэцяга све-
ту» ў эфіры загучаў побач з голасам Захаду. Al Jazeera змагла зацікавіць вядучыя медыя 
свету новым падыходам да адлюстравання падзей на Блізкім Усходзе (парушэннем не-
галоснай забароны на крытыку палітычных рэжымаў арабскіх краін). У 2006 г. было па-
чата вяшчанне на англійскай мове, што дазволіла значна павялічыць аўдыторыю (у тым 
ліку за кошт жыхароў неарабскіх мусульманскіх краін). Тым не менш неадназначнымі 
былі і агульная ацэнка значэння кампаніі для сусветнай інфармацыйнай прасторы, 
і трактоўка пазіцыі тэлеканала па ключавых палітычных пытаннях, і аналіз яго ўплыву 
на грамадскую думку. 

Зараз, акрамя арабскага, у склад кампаніі ўваходзяць Al Jazeera English, Al Jazeera 
Documentary Channel, Al Jazeera Sports, Al Jazeera Mubasher (палітычны канал), Al Jazeera 
Turk (турэцкая версія канала), Al Jazeera Kiswahili (усходнеафрыканская версія на мове 
суахілі) і іншыя тэлеканалы. Склад журналістаў тут шматнацыянальны і шматканфе-
сійны, што дазваляе зніжаць узровень канфліктнасці ў аналізе вострых палітычных і рэ-
лігійных пытанняў: «Маштабнасць “Аль-Джазіры” дазваляе выступаць не толькі кан-
салідатарам арабскай дыяспары і... “аўтахтонных” аўдыторый, але і валодае велізарным 
патэнцыялам пашырэння… панарабізму на новыя тэрыторыі» [6, с. 76]. 

Імкненне Al Jazeera да незалежнай трактоўкі падзей у Афганістане і Іраку ў па-
чатку ХХІ ст. выклікала незадаволенасць ЗША. У красавіку 2004 г. рэзананс атрымала 
размешчаная ў СМІ інфармацыя аб тым, што прэзідэнт ЗША Джордж Буш і брытанскі 
прэм’ер Тоні Блэр падчас сустрэчы ў Белым доме абмяркоўвалі магчымасць авіяўдару 
па штаб-кватэры Al Jazeera [7]. Пасля падзей «Арабскай вясны» 2010–2011 гг. стаўлен-
не амерыканскага ўраду да Al Jazeera змянілася на катэгарычна станоўчае: «мяккая сі-
ла» медыйнага ўплыву на грамадска-палітычныя працэсы спрацавала ў адпаведнасці 
з палітычнымі прыярытэтамі ЗША. Рэпартажы Al Jazeera, прысвечаныя падзеям «Араб-
скай вясны», мелі характар прадуманай PR-кампаніі, накіраванай на сацыяльна-палі-
тычную дэстабілізацыю. Характар адлюстравання падзей у пратэстуючых рэгіѐнах уз-
мацняў эфект Facebook-рэвалюцый, прыводзіў да змены рэжымаў і паслаблення палі-
тычных канкурэнтаў Катара. Масавыя хваляванні і наступная грамадзянская вайна ў Лі-
віі, паказаныя ў рэпартажах Al Jazeera, таксама прывялі да фарміравання ў аўдыторыі 
скажоных уяўленняў: «Сумесна з заходнімі тэлеканаламі “Аль-Джазіра” спрыяла ства-
рэнню міфу аб “Арабскай вясне” як дэмакратычнай рэвалюцыі супраць тыраніі ў рэгіѐ-
не» [5, с. 206]. 

Нельга не адзначыць і адваротны бок падобных працэсаў, які сведчыць аб велі-
зарным камунікатыўным рэсурсе Al Jazeera: тая ступень уплыву на грамадскія настроі, 
здольнасць кіраваць палітычнымі арыентацыямі насельніцтва, якую прадэманстравалі 
арабскія медыя, відавочна, з’яўляецца недасягальнай у прасторы еўрапейскай інтэгра-
цыі. У гэтым праяўляецца і цывілізацыйная спецыфіка рэгіѐну, і адсутнасць устойлівых 
традыцый да міждзяржаўнай палітычнай інтэграцыі, і высокі ўзровень канфліктнасці 
грамадскай сферы ў цэлым. Геапалітычная абстаноўка ў арабскім свеце на мяжы ХХ–
ХХІ стагоддзяў складвалася такім чынам, што ўзнікла аб’ектыўная патрэба ў стварэнні 
камунікатыўнай прасторы, якая змагла б адлюстраваць новую грамадскую рэальнасць. 
Рэцэпцыя прапануемай Al Jazeera інфармацыі і наступная на яе рэакцыя з’яўляюцца ві-
давочнымі сведчаннямі камунікатыўнай інтэграцыі Блізкага Усходу: «“Аль-Джазіра”, 
пры ўсіх агаворках, адыграла ролю ў стварэнні і фарміраванні панарабскай грамадскай 
думкі, аўдыторыя ў розных краінах знайшла агульныя падыходы, выявіла агульныя 
праблемы, змагла асэнсаваць шляхі іх вырашэння. Гэтыя дасягненні ўяўляюцца канса-
лідуючым эфектам дзейнасці канала» [6, с. 79]. 



Веснік Брэсцкага ўніверсітэта. Серыя 1. Філасофія. Паліталогія. Сацыялогія      № 1 / 2019 115 

Al Jazeera працягвае функцыянаваць ва ўмовах канкурэнцыі з іншымі арабскімі 
тэлесеткамі. З 2003 г. ажыццяўляе вяшчанне канал Al Arabiya («умераная альтэрнатыва 
Al Jazeera»), арганізаваны ў Дубаі. Існуе меркаванне, што члены каралеўскай сям’і сау-
дзітаў стварылі гэты рэсурс, грунтуючыся на прынцыпах, цалкам процілеглых паліты-
цы Al Jazeera – у падтрымку «ўмераным» арабскім рэжымам. З улікам рэгулярнай кры-
тыкі саудзітаў з боку Al Jazeera, а таксама сімпатый радыкальным групоўкам, Al Arabiya 
развіваецца ў канкурэнтным асяроддзі. Інфармацыйнае вяшчанне Al Arabiya ўключае 
ў сябе палітычныя, фінансава-эканамічныя, культурныя, спартыўныя праекты і інш. 
З 2004 г. працуе інтэрнэт-партал Al Arabiya, дзе размяшчаюцца матэрыялы на арабскай, 
англійскай мовах, фарсі і урду (з 2008 г.). У праграмных дакументах канала паказана, 
што ѐн «створаны для задавальнення патрэбы арабскай аўдыторыі ў надзейнай, акту-
альнай… інфармацыі» [цыт. па: 8, с. 155]. Нягледзячы на гэта, у 2004 і 2006 гг. канал 
часова забараняўся ў Іране, а ў 2017 г. брытанская арганізацыя OFCOM выкарыстала 
цэнзуру, каб не дапусціць распаўсюджвання інтэрв’ю з ахвярай катаванняў у Бахрэйне. 

З 2000 г. існуе ліванскі канал Al Manar, які характарызуецца радыкальнымі шы-
іцкімі памкненнямі. Пры гэтым назіраюцца адрозненні ў падачы інфармацыі на мясцо-
вым (для Лівана) і на міжнародным узроўнях: у панарабскім фармаце канал фармальна 
прытрымліваецца нейтралітэту ў адлюстраванні палітычных і рэлігійных пытанняў. Ад-
нак у шэрагу еўрапейскіх краін Al Manar заблакіраваны пасля абвінавачванняў у анты-
сіянісцкай, антыізраільскай і антыамерыканскай прапагандзе, у сувязях з партыяй «Хез-
бала» (у эфіры гучаць заклікі ахвяраваць ѐй грошы). У ЗША канал абвешчаны тэра-
рыстычным. Падчас Ліванскай вайны 2006 г. офіс кампаніі ў Бейруце ў абыход нормам 
міжнароднага права атакавалі ваенна-паветраныя сілы Ізраіля (асацыяцыя журналістаў 
Ізраіля ў адказ на крытыку заявіла, што на Al Manar працуюць не журналісты, а тэра-
рысты). Такім чынам, аб’ектыўнасць і неангажаванасць як характарыстыкі інфарма-
цыйнага вяшчання ў палітыцы Al Manar адсутнічаюць: «Мы паказваем толькі ахвяр, 
а не агрэсара… Al Jazeera нейтральная, а Al Manar стаіць на баку Палестыны» [9]. 

Ісламскі спадарожнікавы канал Al Resalah («Пасланне») з офісам у Каіры працуе 
з 2006 г., пакрываючы вяшчаннем Блізкі Усход, Паўночную Афрыку і частку Еўропы. 
Асноўнай мэтай канала з’яўляецца кансалідацыя мусульманскага грамадства, стварэнне 
платформы для дыялогу па розных пытаннях сацыяльна-палітычнагага, рэлігійнага, 
эканамічнага жыцця. Першапачаткова Al Resalah арыентаваўся на маладзѐвую частку 
арабскай аўдыторыі, затым пашырыў уплыў за кошт англамоўнага вяшчання, імкнучы-
ся не дапусціць распаўсюджвання экстрэмісцкай ідэалогіі і скажэння сутнасці ісламу. 

У 1998 г. пачаў вяшчанне канал Iqraa, мэтавай аўдыторыяй якога з’яўляюцца 
прадстаўнікі мусульманскіх абшчын краін Еўропы, Аўстраліі і Паўночнай Амерыкі: 
«Імкненне захаваць сваю мову і культуру з’яўляецца моцным стымулам для арабаў-му-
сульман, якія эмігрыравалі ў Заходнюю Еўропу, каб развіваць сістэму нацыянальных 
СМІ за мяжой. З той жа прычыны арабскія дзяржавы культывуюць свае міжнародныя 
(панарабскія) медыя» [8, с. 22]. Праз асветніцкія праекты і тлумачэнне палажэнняў іс-
ламу канал імкнецца спрыяць інтэграцыі мусульман у супольнасці заходняга тыпу, па-
шырэнню талерантнасці. 

У 2007 г. у Аб’яднаных Арабскіх Эміратах пачала дзейнічаць медыйная аргані-
зацыя ўраду Абу-Дабі – Abu Dhabi Media (ADM), якая ўключае 18 падраздзяленняў 
у тэлекамунікацыйнай, друкаванай і інтэрнэт-галінах. Нягледзячы на фінансавую пад-
трымку з боку дзяржавы, ADM карыстаецца досыць шырокай рэдакцыйнай і арганіза-
цыйнай свабодай. ADM арыентуецца як на задавальненне ўнутраных інфармацыйных 
патрэб Эміратаў, так і на дасягненне камерцыйнага эфекту, падтрымліваючы партнѐр-
скія адносіны з замежнымі структурамі. Уплывовы тэлеканал Abu Dhabi TV, які ўвахо-
дзіць у склад ADM, набыў папулярнасць у 2003 г. праз адлюстраванне на Захадзе ваен-
най кампаніі ў Іраку. Зараз канал даступны гледачам у Паўночнай і Паўднѐвай Амеры-
цы, Еўропе, Аўстраліі. 



ПАЛІТАЛОГІЯ 

 

116 

Дзяржаўная медыякарпарацыя Ірана IRIB кантралюе сеткавы канал навін Al Alam 
News Network (AANN), заснаваны ў 2003 г. Сусветная аўдыторыя канала дасягае 
300 млн, найбольшая колькасць гледачоў засяроджана ў дзяржавах Персідскага заліву 
і Міжземнаморскага рэгіѐну, спадарожнікавае вяшчанне даступна на пяці кантынентах. 
У кантэксце напружанасці ў сусветнай і рэгіянальнай геапалітычнай прасторы, а такса-
ма росту ўплыву арабскіх медыя на палітычныя працэсы, роля AANN у захаванні ўстой-
лівасці інфармацыйнай прасторы рэгіѐну ўяўляе асаблівую цікавасць. Напрыклад, 
AANN адлюстроўваў ваенную аперацыю ЗША ў Іраку, фарміруючы стаўленне да яе, 
у першую чаргу, саміх грамадзян Ірака. У 2006 г. канал паказваў падзеі 33-дзѐннай вай-
ны паміж Ізраілем і Ліванам, у 2008–2009 гг. – ваенны канфлікт у сектары Газа, сцвяр-
джаючы афіцыйную пазіцыю Ірана. 

 
Заходні вектар інфармацыйнага ўплыву 
Варта звярнуць увагу і на ролю ў сацыяльна-палітычных працэсах рэгіѐну еўра-

пейскіх і амерыканскіх тэлеканалаў на арабскай мове. Напрыклад, з 2008 г. функцыянуе 
брытанскі міжнародны грамадскі канал кругласутачнага вяшчання ВВС Arabic televi-
sion. Першы праект інфармацыйнага вяшчання ВВС быў закрыты ў 1996 г. у выніку 
рознагалоссяў з кіраўніцтвам Саудаўскай Аравіі. Адноўлены канал адрасаваны у пер-
шую чаргу аўдыторыі краін Блізкага Усходу; ѐн даступны ў Паўночнай Афрыцы, краі-
нах Персідскага заліву, дэкларуючы палітыку прафесійных і свабодных ад палітычнага 
ўціску навін. Пазіцыі BBC у арабскім сектары інфармацыйнай прасторы можна рас-
тлумачыць, у тым ліку, іміджавай палітыкай канала, якая дазволіла сфарміраваць у свя-
домасці міжнароднай аўдыторыі вобраз аб’ектыўнага і карэктнага СМІ. Паказальна, 
што скарачэнне брытанскім урадам у 2011 г. расходаў на фінансаванне BBC World Ser-
vice не закранула арабскі канал – наадварот, яго бюджэт быў павялічаны. У гэтым ба-
чыцца і прызнанне асаблівай ролі тэлебачання для брытанскай знешняй палітыкі, і жа-
данне захаваць інструмент інфармацыйнага ўплыву на блізкаўсходнюю палітыку. 

Яшчэ да з’яўлення BBC Arabic з Лондана вялося вяшчанне тэлеканала Arab News 
Network (ANN, заснаваны ў 1997 г.), які пазіцыянуецца як дэмакратычны інфармацый-
ны рэсурс. У 2004–2006 гг. тэлеканал выпускаў штодзѐнныя навіны на англійскай мове, 
у 2006–2014 гг. вяшчанне вялося выключна на арабскай мове. Вынікам супрацоўніцтва 
брытанскай Sky News і карпарацыі Abu Dhabi Media Investment Corporation (ADMIC) 
стала з’яўленне ў 2012 г. гібрыднага араба-брытанскага канала Sky News Arabia, які вя-
шчае ў асноўным на тэрыторыі Блізкага Усходу і Паўночнай Афрыкі. З канца 2006 г. 
ажыццяўляе трансляцыю на арабскай, французскай і англійскай мовах канал France 24, 
які складае сур’ѐзную канкурэнцыю як Al Jazeera, так і BBC Arabic television. З 2010 г. 
France 24 перайшоў на кругласутачны фармат і прапануе аўдыторыі значны аб’ѐм ін-
фармацыйна-аналітычных, інтэрактыўных праектаў, інтэрв’ю. У адрозненне ад амеры-
канскіх СМІ, якія робяць акцэнт на эканамічных складніках міждзяржаўнага супрацоў-
ніцтва, France 24 значную ўвагу надае супрацоўніцтву ў сферы культуры [10, c. 100]. 
З 2007 г. функцыянуе расійскі тэлевізійны канал на арабскай мове – RT Arabic (перша-
пачаткова называўся «Русія аль-Яўм» – «Расія сѐння»), арыентаваны на шырокае ад-
люстраванне пытанняў палітыкі, эканомікі, культуры, спорту. У 2008–2009 гг. «Русія 
аль-Яўм» быў адзіным расійскім тэлеканалам, які рэагаваў на падзеі ў сектары Газа 
падчас араба-ізраільскага канфлікту. Раней, падчас ваенных дзеянняў 2008 г., канал рэ-
гулярна рыхтаваў сюжэты з Тбілісі, Горы, Цхінвіла. Да 2014 г. аўдыторыя RT Arabic 
наблізілася да 10 млн, а сайт тэлеканала увайшоў у лік трох найлепшых інфармацый-
ных рэсурсаў у арабскім свеце [11]. 

Асобна варта згадаць аб амерыканскім праекце спадарожнікавага вяшчання 
на арабскай мове – канале Al Hurra («Свабодны»), які функцыянуе з 2004 г. у якасці 
альтэрнатывы Al Jazeera і Al Arabiya. Адной з асноўных задач канала было стварэнне 
станоўчага вобразу ЗША ў процівагу антыамерыканскай прапагандзе арабскіх СМІ. 



Веснік Брэсцкага ўніверсітэта. Серыя 1. Філасофія. Паліталогія. Сацыялогія      № 1 / 2019 117 

Al Hurra не змог замацавацца сярод найбольш уплывовых панарабскіх СМІ, дзейніча-
ючы на аснове амерыканскіх прынцыпаў і тэхналогій у цывілізацыйным асяроддзі аб-
салютна іншага тыпу (напрыклад, шырока абмяркоўваўся выпадак звароту аднаго з тэ-
левядучых да мусульманскай аўдыторыі ў свята Вялікдня са словамі «Хрыстос увас-
крос!»). Непрафесіяналізм рэдакцыі Al Hurra выяўляўся і ў адсутнасці выразнай інфар-
мацыйнай стратэгіі, і ў ідэалагічнай нетрываласці: «“Свабодны”, апраўдваючы сваю на-
зву, мог выпусціць у эфір выступленне лідэра шыіцкай і тэрарыстычнай арганізацыі 
“Хезбала” альбо матэрыял аб правядзенні канферэнцыі па абвяржэннi “міфу аб халако-
сце” ў Іране, удзельнікі якой прама заяўлялі пра “неабходнасць знішчэння Ізраіля як 
дзяржавы”» [12]. Адарванасць ад рэальнай аўдыторыі і немагчымасць канкурыраваць 
з іншымі панарабскімі СМІ ў плане вастрыні і актуальнасці вяшчання сталі прычынамі 
таго, што ў 2008 г. адміністрацыя ЗША спыніла фінансаванне праекту. 

 
Заключэнне 
Дзейнасць медыяструктур арабскага свету прыводзіць да неадназначных на-

ступстваў. З аднаго боку, каналы, падобныя Al Jazeera, садзейнічаюць згуртаванню аў-
дыторыі рэгіѐну, ствараючы ў медыясферы вобраз мусульманскай цывілізацыі, які вы-
ходзіць за межы асобных нацыянальных яго складнікаў: «Панарабскія і панісламскія 
СМІ робяць значныя намаганні для таго, каб стварыць станоўчы вобраз ісламу і араб-
скай культуры ў цэлым у вачах заходняй супольнасці і станоўча ўплываць на этнакан-
фесійныя адносіны ва ўсім свеце» [8, c. 157]. Міжнароднае вяшчанне арабскага тэлеба-
чання таксама спрыяе захаванню культурнай ідэнтычнасці дыяспар. З іншага боку, тэ-
леканал Al Manar і падобныя яму медыяструктуры арыентуюцца на абвастрэнне між-
нацыянальных супярэчнасцей, стымуляванне росту канфліктнасці, адкрытага ваеннага 
супрацьстаяння, што актывізуе зваротную, дэзінтэграцыйную тэндэнцыю [13]. Можна 
сцвярджаць, што працэсы ў медыясферы дадзенага рэгіѐну з’яўляюцца адлюстраваннем 
агульнай сацыяльна-палітычнай і рэлігійнай сітуацыі ў арабскім свеце, імкліва рэагу-
ючы на змены ў ѐй. 

Такім чынам, панарабскія СМІ, на наш погляд, уяўляюць цікавасць як аб’ект да-
лейшага вывучэння з некалькіх пунктаў гледжання. Па-першае, з пазіцыі наладжвання 
ўзаемадзеяння розных медыйных сістэм, якія адрозніваюцца структурна-арганізацыйна, 
палітычна, ідэалагічна і аўдыторна. Да мяжы ХХ і ХХІ стагоддзяў нельга было весці га-
ворку пра існаванне адзінага інфармацыйнага поля (а тым больш – прасторы) арабскага 
свету, а цяпер яно ўспрымаецца як рэальнасць. Па-другое, з пункту гледжання пабудо-
вы дэцэнтралізаванай, сеткавай сістэмы масавага інфармавання, у якой змест медыяпа-
ведамленняў вызначаецца патрэбамі аўдыторыі і аб’ектыўным парадкам дня рэгіѐну. 
Па-трэцяе, з пункту гледжання ўзаемадзеяння з іншымі, знешнімі медыйнымі сістэмамі, 
уваходу ў архітэктуру сусветнай інфармацыйнай прасторы. Буйныя вяшчальнікі араб-
скага рэгіѐну не проста прапанавалі альтэрнатыву заходняму мэдыякантэнту – яны 
стварылі сваю ўнікальную інфармацыйную прастору. Іх медыйны прадукт удала дапаў-
няе заходні, ліквідуе прабелы ў апошнім, прапануе аўдыторыі альтэрнатыўны (хоць, 
трэба прызнаць, далѐка не заўсѐды аб’ектыўны) погляд на сацыяльна-палітычную рэ-
альнасць. Нарэшце, вопыт арабскага тэлебачання ўяўляе цікавасць з пункту гледжання 
арганізацыі яго функцыянавання ва ўмовах знешняга інфармацыйнага процідзеяння, 
неабходнасці сцвярджэння ўласнай унікальнасці і самастойнага месца ў сусветнай 
медыяпрасторы. 

 
СПІС ВЫКАРЫСТАНАЙ ЛІТАРАТУРЫ 

 
1. Засурский, И. И. Масс-медиа второй республики / И. И. Засурский. – М. : 

МГУ, 1999. – 270 с. 



ПАЛІТАЛОГІЯ 

 

118 

2. McCombs, M. Setting the agenda : The mass media and public opinion / 
M. McCombs. – Cambridge : UK Polity Press, 2004. – 184 p. 

3. Arab States Broadcasting Union [Electronic source] // WorldDAB : online global 
forum. – Mode of access: http://www.worlddab.org/membership/worlddmbmembers/781/ar-
ab-states-broadcasting-union. – Date of access: 24.02.2019. 

4. Виниченко, В. М. Феномен «Аль-Джазиры» на ближневосточном и глобаль-
ном информационных рынках / В. М. Виниченко // Науч. ведомости Белгород. гос. ун-та. 
Сер.: Гуманитар. науки. – 2014. – № 13 (184). – С. 156–166. 

5. Шафель, А. Эволюция состава новостных арабоязычных спутниковых телека-
налов в начале ХХІ в. / А. Шафель, Х. Шаиф // Науч. ведомости Белгород. гос. ун-та. 
Сер.: Гуманитар. науки. – 2014. – № 6 (177). – С. 202–209. 

6. Савельева, Е. А. Медиатексты «Аль-Джазиры»: факторы консолидации или кон-
фронтации? / Е. А. Савельева, А. В. Чернов // Вестн. Череповец. гос. ун-та. – 2015. – 
№ 5 (66). – С. 76–80. 

7. Paper Says Bush Talked of Bombing Arab TV Network [Electronic source] // 
The Washington Post : official web-site. – Mode of access: http://www.washington-
post.com/wp-dyn/content/article/2005/11/22/AR2005112201784.html?noredirect=on. – Date 
of access: 29.01.2019. 

8. Пую, А. С. Современное арабское телевидение как посредник в диалоге куль-
тур / А. С. Пую, А. А. Садыхова // Россия и мусульманский мир. – 2013. – № 11 (257). – 
С. 153–157. 

9. Goldberg, J. Are terrorists in Lebanon preparing for a larger war? [Electronic 
source] / J. Goldberg // The New Yorker. – 2002. – Oct. 14. – Mode of access: 
https://www.webcitation.org/5gbBkEx6J?url=http://www.jeffreygoldberg.net/articles/tny/a_re
porter_at_large_in_the_par.php. – Date of access: 22.02.2019. 

10. Федотова, Л. Н. Глобальные и национальные аспекты развития мировой ин-
формационной среды / Л. Н. Федотова // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Лите-
ратуроведение, журналистика. – 2012. – № 4. – С. 98–107. 

11. Сайт телеканала RT на арабском языке вошел в тройку лидеров в арабском 
мире [Электронный ресурс] // RT на русском : официальный сайт. – Режим доступа: 
https://russian.rt.com/article/2527. – Дата доступа: 05.03.2019. 

12. Свободный от смысла: американский конкурент «Аль-Джазиры» не смог оп-
равдать надежд Вашингтона [Электронный ресурс] // Взгляд : деловая газета : офици-
альный сайт. – Режим доступа: https://vz.ru/politics/2008/6/23/180186.html. – Дата 
доступа: 05.03.2019. 

13. Венидиктов, С. В. Медиакоммуникация в развитии евразийского простран-
ства: стратегический ресурс интеграции : монография / С. В. Венидиктов. – Минск : 
БГУ, 2018. – 263 с. 

 
Рукапіс паступіў у рэдакцыю 14.03.2019 

 
Venidziktau S.V. Integration Resource of the Arab Television as the Political Communication Subject 
 
The article examines the activities of television companies of the Arab countries in terms of their impact 

on the socio-political processes and the role in the global communication space. The author analyzes the causes 
of the «Al Jazeera phenomenon», the activities of companies Al Manar, Al Resalah, Abu Dhabi Media, Al Alam 
News Network, interpreted the impact on the information field functioning of the Western media – the BBC 
Arabic television, Arab News Network, Sky News Arabia, France 24, RT Arabic, Al Hurra. It is alleged that the 
activities of these media structures leads to dual consequences: on the one hand, there is unity of the audience, 
creates an image of the Muslim civilization in the media field, which goes beyond its national components; on 
the other hand, some media are guided by the exacerbation of ethnic conflicts, to promote the growth of conflicts 
that activates the disintegrative trends. 


